Günümüz dünyasında dijital platformlar en önemli iletişim kanallarından biri haline gelmiştir. Bireylerin global biçimde etkileşimde bulunmalarını sağlayan en önemli dijital platformlardan biri de sosyal medyadır. Sosyal medyanın yaygınlaşması ile birlikte özellikle gündeme gelen dijital yerliler, Z kuşağı gibi tabirler, sosyal medyada bir kültür oluşmakta mıdır, sosyal medya kültürü nedir gibi soruları akla getirmektedir.
Bireyleri çeşitli platformlarda bir araya getiren, pazarlama araçlarının kullanıldığı, insanların her kesimden bireyle karmaşık bir ap yarattığı sosyal medyanın kendi içinde kültür yarattığı açıktır. Sosyolojik araştırmalara da konu olan sosyal medya kültürü, firmalardan bireylere dek herkesi etkileyen, dijital ekonomi ya da sosyal medya pazarının da yakından takip ettiği bir konudur. Sosyal medya kültürü; sosyal medya kullanımında bireyler arası etkileşimlerle yaygınlaşan ve bireyler tarafından kabul gören sosyolojik olgular bütünü olarak görülebilir.
Sosyal Medya Bir Kültür Meydana Getirir mi?
Dijital bir çağda geleneksel birçok konu için online bir tür yaratılmış durumdadır. Geleneksel ekonomi, gelenekler iletişim, geleneksel eğitim gibi konular; yeni dijital türler olarak karşımıza çıkmaktadır. Artık dijital ekonomiden, online pazardan, online eğitim ya da dijital arkadaşlıklardan bahsedilmektedir. Böyle bir çağda dijital kültür kavramı da kaçınılmaz biçimde ortaya çıkmıştır.
Sosyal medyanın kültüre etkisi üzerine çok çeşitli araştırmalar yapılmaktadır. Bireylerin sosyal medya kullanımında kültürel özelliklerinin etkisi olduğu da çeşitli platformlarda dile getirilmektedir. Dolayısıyla sosyal medya ve kültür arasında etkileşimli bir ilişkiden bahsedilebilir. Bunun yanında sosyal medya kanallarının kullanılması ve yaygınlaşması beraberinde bir sosyal medya kültürü de yaratmaktadır. Bu kültür; dijital yemek kültürü, dijital kimlik, sosyal medya dili gibi kavramlar olarak karşımıza çıkmaya başlamıştır.
Sosyal Medya Kültürünün Yansımaları
Video ve resim paylaşım ağları, sosyal ağlar, bloglar gibi dijital platformlar olarak karşımıza çıkan sosyal medya, kendi içinde bir kültür yaratmaktadır. Bu kültürün yansımaları, bazı durumlarda çok net biçimde kendini göstermektedir. Sosyal medya kanallarında sıklıkla kullanılan emoji kültürü bunlardan biridir. Sosyal medya dili de kendi içinde, özellikle gençler tarafından benimsenen ‘sesli harflarin atılması’, ‘duyguların emoji olarak ifade edilmesi’, ‘jargonların kullanılması’, ‘argo kelimelerin yaygın kullanımı’ gibi özelliklerle karşımıza çıkmaktadır.
Sosyal medya kültürü öğelerinden sayılan özçekim ya da selfie, bilimsel araştırmalara da konu olmuş bir olgudur. Selfie çekiminin günümüzde profesyonel hale gelmesi, sosyal medyada yaygınlaşan akımların giderek bir kültür öğesi halini aldığını göstermektedir. Sosyal medya üzerinden yapılan yemek paylaşımları ise dijital bir yemek kültürü yaratmış durumdadır.
Sosyal medya platformlarında bireyler bir profil yaratmaktadır. Bu profil, bireyin sosyal medya aracılığı ile kendini sunduğu bir araca dönüşmektedir. Bireylerin dijital benlik sunumu, sosyal medya içinde bir kültür yaratmış durumdadır. Sosyal medya kültürü içinde benlik sunumunda şu özellikler, takipçi kazanmak için önem kazanmıştır;
- Sosyal medya profillerinin bireyleri, baskın özellikleri ile kısaca tanıtmaları beklenir
- Sosyal medya kullanıcıları profil bilgilerinde hedef kitlenin ilgisini çekebilecek özelliklerine yer vermelidir,
- Sosyal medya profil kimliğinin hangi hedef kitleye hitap ettiğinin anlaşılması, güçlü bir profil oluşturmanın önemli koşuludur.
Ayrıca sosyal medya denildiğinde ilk akla gelenlerden ‘sosyal medya linç kültürü’ ya da sosyal medya akımlarının giderek bir kültüre dönüşmesi gibi konuların ilerleyen zamanlarda çok tartışılacak olgular olduğu da söylenebilir.
Related Posts
Dijital Pazarlama ve Influencer Marketing
Sosyal medya platformları, son dönemlerde insanların satın alma tercihlerini...
Sosyal Medya Pazarlamasında Influencer Etkisi
Günümüzün önemli iletişim platformlarından sosyal medya, kendi içinde adeta...