Pazarlama 4.0 ve Dijital Pazarlama
Sanal etkileşimin yaygınlaştığı günümüzde markaların ve ürünlerin öne çıkmasında dijital pazarlama stratejileri etkin biçimde kullanılmaktadır. Dijital dönüşümün yol açtığı yeni gelişmeler, yeni nesil pazarlama yaratmış durumdadır. Çevrimiçi imkanların değişime ve dönüşüme uğrattığı ekonomi donyasında pazarlama stratejileri de Pazarlama 4.0 olarak adlandırılan yeni bir sürece girmiştir.
Pazarlama 4.0, markaların müşterilerine ürün deneyimleri yaşatmasını, ürünlerinin sanal dünyada savunucuları olmalarını sağlamaktadır. Dolayısıyla da Pazarlama 4.0 denildiğinde marka savunucuları yaratmak olarak adlandırılan yeni bir olguyla karşılaşıyoruz.
Pazarlama 4.0 Nedir?
Teknolojinin gelişmesine paralel olarak geleneksel pazarlamanın yerini farklı bir anlayışa bırakması, yeni pazarlama yaklaşımlarına yönelik ihtiyaç doğurmuştur. Müşterilerle etkileşim yolları, değer önermeleri, anahtar pazarlama kavramlarının dönüşüme uğraması, pazarlamaya farklı bir boyutta bakmayı zorunlu kılmıştır. Bu noktada Pazarlama 4.0 adlı yeni bir süreç karşımıza çıkmaktadır.
Pazarlama 4.0 geleneksel pazarlama süreçlerinden farklı, yeni bir boyutu ifade etmektedir. Geleneksel boyutta pazarlama süreçleri; ürün odaklı pazarlama 1.0; müşteri odaklı Pazarlama 2.0; değer odaklı Pazarlama 3.0 şeklinde bir gelişim aşaması izlemiştir. Dijitalleşen bir dünyada dördüncü bir boyut olarak sanal pazarlama odaklı yaklaşım ortaya atılmıştır. Pazarlama 4.0 nedir, sorusu özellikle rekabetçi firmaların yakından takip ettiği bir konu halini almıştır. Pazarlama 4.0, kendinden önceki üç kuşak pazarlama sürecinin dijital ortamda, sanal pazarlama odaklı bir yaklaşımla dijital kanallara entegre edildiği, yeni bir yaklaşımdır.
Pazarlama 4.0 ile Dijital Pazarlama
Sanal dünyada ve çevrimiçi ortamda yeni pazarlama stratejileri ön plana çıkmıştır. Öyle ki salt geleneksel üretimin içinde kalan firmalar, sanal ortamın rekabeti içinde ayakta kalamamaktadırlar. Dijital pazarlamaya yön veren yeni bir pazarlama süreci ya da kuşağı olarak Pazarlama 4.0’ ı iyi tanımak gereklidir.
Pazarlama 4.0’ın özellikleri:
- Amaçları gelecek odaklıdır ve satış yapmak ya da müşteri memnuniyetini aşan, sürdürülebilirliği hedefleyen amaçlara odaklanır,
- Pazarlama 4.0, teknolojiden ve sibernetik devrimden güç alır,
- Üretim müşteriye yönelik ayrıca tam zamanlıdır,
- Değerleme önermeleri içinde duygusal yaratıclık ile işlevsellik ön plana çıkan bileşenlerdir,
- Müşteri iletişimi karmaşık boyutlu ve işbirliği esaslıdır.
Dijital Pazarlama ve Pazarlama 4.0 İlişkisi
Dijital pazarlama, geleneksel pazarlama ile birlikte Pazarlama 4.0’ ın bileşenlerini oluşturmaktadır. Geleneksel pazarlamanın dijital pazarlama ile entegre olarak, sadece güne odaklı olmaktan çıkması ve geleceği de planlamasıyla birlikte karşımıza Pazarlama 4.0 çıkmaktadır.
Dijital pazarlama, markaların Pazarlama 4.0’ ı müşterilerine ulaştırmak için kullandığı aracı rolü görmektedir. Marka ya da firmalar, Pazarlama 4.0 ile dijital kanallar üzerinden hedef kitlelerini genişleterek sundukları yaratıcılık ya da kuruluş hikayeleri ile müşterilerini duygusal olarak etkilemeye çalışmaktadır. Bu yolla da hedef kitlelerini yanlarında tutmayı hedeflerler.
Pazarlama 4.0, markanın potansiyel müşterilerini dijital kanallar üzerinden markanın birer reklam yüzü yapmayı hedeflemektedir. Dolayısıyla da dijital dünyada markanın tanıtımı ve hizmetlerin sürdürülebilirliği bir nevi müşterilerle sağlanmaktadır. Müşterilerin yorumları, beğenleri, marka ile interaktik iletişimi markanın tanınması ve tutulmasında rol oynamaktadır.